Kuponok, kedvezmények és akciók az interneten - ma már a csapból is ez folyik. Valószínűleg a fiatalabb korosztály számára nem ismeretlenek ezek a fogalmak, viszont annak érdekében, hogy mindenkinek egyértelműek legyenek ezek a dolgok, szenteljünk néhány sort a magyarázatoknak.
Nagyjából 2010. szeptemberében útnak indult néhány olyan honlap, amely nagy mértékű akciókat biztosított a vásárlóik számára, mindezeket kuponok formájában. Az említett honlapoknak nagyjából azon alapszik az üzleti koncepciójuk, hogy minimum ötven százalékos kedvezményt alkudnak le a magas és megbízható minőséget képviselő szolgáltatóknál és cégeknél, amiért cserébe nagy mennyiségű vásárlót tudnak biztosítani az üzleti partnereiknek. A kuponok csak akkor lehetnek érvényesek, ha a kedvezményt szolgáltató weblapon sikerül elérni egy minimális számú vásárlást (például 15 vásárló). Miután a felhasználó (ti. vásárló) megvette a kupont (online fizetéssel vagy banki átutalással), és kinyomtatta azt, azonnal fel is használhatja az aktuális szolgáltatónál.
Tehát mindenki jól járt:
- a vevő, mert olcsón jut hozzá az általa keresett termékhez vagy szolgáltatáshoz;
- a szolgáltató, mert nagyszámú vásárló jutott el hozzá;
- és az oldal, mert bizonyos részesedét kapott az online „adás-vétel”-ből.
A vásárlásról és a kuponos „őrületről” röviden ennyit.
A bejegyzés második felében szeretnénk szót ejteni a Web 2.0-s vásárlásra gyakorolt hatásáról, és ezen folyamat érdekességeiről.
Napjainkban az interneten a Web 2.0 korszakát éljük, ez nem is kérdéses. Kicsit bővebben kifejtve ma már nem csak olyan netezők léteznek, akik böngésznek a világhálón és olvasgatják a feltöltött tartalmakat (Web 1.0), hanem az egyszerű „mezei user-ek” is írnak tartalmat (blogok), amit meg is oszthatnak bárkivel a közösségi médián (Facebook, Google+) keresztül. A megosztás szó és művelet kulcsfontosságú, ugyanis a generált tartalmat bárki (sokkal könnyebben) megtekintheti, kommentelheti, „kedvelheti”, és beindul a közösségi élet.
Hasonló a helyzet a közösségi vásárlás terén is. Ha egy baráti társaságnak kedve szottyant strandra menni, de nem volt elég pénzük a belépőre, akkor elmaradt a lubickolás – legalábbis a pénzhiányban szenvedők számára. Az akcióknak köszönhetően a belépők olcsóbbak lettek, így sokkal többen jutnak ki a partokra. Sőt, aki egyedül vett belépőt, de társat keresett a strandoláshoz, az megtehette a közösségi oldalakon a többi kupontulajdonos vagy szimplán a saját ismerősei között.
Az „együttes vásárlással olcsóbb ajánlatokat érhetünk el ” szlogen tehát nagy tömegeket képes mozgósítani, kialakítani ezzel a tudatos vásárló egyik legmegfontoltabb és legkörültekintőbb típusát.
Érdekfeszítő talány, hogy vajon meddig terjedhet el az akciók és a kedvezmények mértéke; lehet, hogy belátható időn belül csatlakoznak olyan ágazatok is a Web 2.0-s vásárláshoz, amelyek eddig makacsul, és „szemellenzősen” elhatárolódtak az akcióktól vagy a közösségi vásárlástól?
Természetesen a véleményeket szívesen várjuk a kommentekben!