Ezt a bejegyzést főleg a szkeptikusoknak ajánlom, akik bár nyilvánvalóan mindenhol látják a kuponos hirdetéseket, ajánlatokat, átverésnek, lehúzásnak gondolják az egészet. Arra gyanakodnak, hogy az alacsonyabb ár, az a szolgáltatás csorbulásával,  a termékek minőségének gyengeségével jár együtt. Hiszen miért érné meg egy jól működő vállalatnak a saját jól bevált árpolitikájával szembemenni, és  eladni ugyanazon terméket/szolgáltatást akár az addigi ár feléért vagy még nagyobb kedvezménnyel???

Több 40-50 év körüli, aktívan internetező ismerősömmel beszélgettem a témáról, és sokuk amint meghallotta, a kupon szót,  első hallásra vágta rá, hogy CSALÁS! Majd érveltek a már fent leírtak szerint. Meggyőződésük (persze tapasztalat nélkül ítélkeznek), hogy itt valami igazán nem stimmel.

Nem győztem nekik magyarázni. Nem magyarázkodni, hanem elmagyarázni, hogyan is működik ez a valóságban, és miért éri meg egy stabil forgalmat és nyereséget felmutató vállalatnak termékeit ilyen formán, kuponos oldalakon keresztül értékesíteni.

A megoldás lényegében pofon egyszerű. Így OLCSÓ A MARKETING. Hiszen rengeteg emberhez tud eljutni, nagyon rövid időn belül, a kuponos oldalak, és a kuponokat hirdető egyéb oldalak által, a marketingért viszont már csak akkor fog fizetni, amikor tényleges terméket/szolgáltatást ad el. Így megspórolja azt a költséget, amelyet egy másik marketing csatornán, például egy televíziós hirdetés révén elszenved, mivel nyilván a reklámot látók mindegyike nem fog beszaladni a termékükért.

Persze - vágják rá erre kedves szkeptikus ismerőseim - de a kuponos oldalak hirdetéseit látó internetes olvasók  sem mind veszik meg a terméket/szolgáltatást! Naná, hogy nem. Azonban annak a marketing költségeit már nem a szolgáltatást kínáló vállalat fizeti, hanem a kuponos oldal. Érthető? Ennyire egyszerű a dolog, szó sincs átverésről, lehúzásról, csalásról kedves kételkedők.

Talán világos ezek után, hogy miért lehetséges, hogy ugyanazon terméket, ugyanolyan formában, ugyanabban a minőségben megkapjuk az ár töredékéért. Ha nem, akkor vitassuk meg a témát lentebb!

Címkék: marketing olcsó szkeptikusok kupon

A bejegyzés trackback címe:

https://kuponblog.blog.hu/api/trackback/id/tr993249310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D. Winchester 2011.09.27. 15:23:11

Úgy gondolod, hogy ez csak az olcsó marketingről szól?

Biztos nagy súlya van ennek is, de ha veszek egy szállodát aminek vannak holt időszakai akkor nyilván arra törekednek, hogy ezeket az időszakokat áthidalják. Ezek a kuponok tökéletesen megfelelnek erre a célra. Kisebb haszonnal de még így is generálnak forgamlat ezekre az időszakokra is. Ez nyilván egy kisarkított példa csak, de szerintem ritka az az eset amikor nulla haszonnal esetleg deficitesen adják el szolgáltatásaikat!

kuponblog · http://kuponblog.blog.hu/ 2011.09.27. 15:50:18

@D. Winchester: Kizárt, hogy összességében deficites lenne egy kuponos vásárlás a szolgáltató részéről!
Amit írsz az helytálló, előfordulhat, hogy az adott hónapban nullszaldósra, vagy kicsi mínuszra jön ki egy értékesítés, de hangsúlyozom, hogy hatalmas összegeket spórolnak azzal, hogy a hirdetéseket nem saját maguk finanszírozzák, ergo hosszútávú befektetésként kizárt, hogy deficites.
Persze előfordulhatott már ilyen, én csak az esetek többségéről beszélek!

D. Winchester 2011.09.27. 16:01:50

Ezt nem vitatom én sem, ez is volt a második mondatom!
Csak szerintem ez nem színtiszta marketing. Bár nem vagyok szakértője a témának de úgy látom, hogy ezek a kuponok egy új csatornát nyitottak az eladó és a vásárló között. Ezt értsd úgy hogy neked nem éri meg az eredeti áron hogy igénybe vedd a szolgáltatásom nekem meg az hogy semmilyen forgalmam ne legyen. Ez nyilván jó üzlet mindkettőnknek!
Egyébként félre ne értsd, nyilván sokan használják marketing okokból és nagyon jól is teszik. Én pusztán arra próbáltam célozni, hogy nem ez az egyetlen szempont!

kuponblog · http://kuponblog.blog.hu/ 2011.09.27. 16:11:41

@D. Winchester: jól látod, de ez a csatorna maga a hirdetési csatorna :) tehát marketingcsatorna! Hiszen a szolgáltatás az ugyanúgy helyben jön létre, csak a fizetés helyett átnyújtod a kinyomtatott kuponodat!

vecseilaszlo · http://vecseilaszlo.blog.hu/ 2011.10.13. 22:57:12

D.Winchesternek igaza van: ez nem csak tisztán a marketingről szól. Mert ha csak erről szólna, akkor simán felkopna minden kuponozós cég álla. :-)
Ez elsősorban az értékesítésről szól, ill. egy olyan válaszreakcióról, melyet az e-kereskedelem adott a gazdasági válságra.
Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, akkor a kuponos site-ok nem mások mint virtuális piacterek, ahol (optimális esetben) egymásra talál eladó és vevő, és még a közvetítő cég is jól jár. Optimális esetben. Mert ugye ez nem mindig van így. Egyrészt azért, mivel az online kuponozás is csak bizonyos típusú szolgáltatásokra (és kisebb mértékben termékekre) alkalmazható. Másfelől pedig nagyon sok cég nem érti, hogy mi a kuponozás lényege és eszetlenül tol átgondolatlan kedvezményeket, egyáltalán nem kalkulálva a következményekkel (lásd pl. a legtipikusabb: homar.blog.hu/2011/04/20/kuponnal_fizetoknek_5_ora_alatt_szallit_a_pizzafutar vagy masszazs.blog.hu/2011/04/19/kuponos_atvagas, de sorolhatók még a hasonlók)
Ezzel kapcsolatban van 2 kérdésem: 1) ha lenne egy kerékpárbolt & szervized te mit kuponoztatnál meg? 2) ill. miért nem jó ha pl. egy pizzéria 2 pizza + 2 üdítőt kuponoztat meg 50%-os áron?

D. Winchester 2011.10.14. 10:51:35

Szerintem azért ez nem olyan egyszerű kérdés.
Ha nekem lenne, én a szervizre csinálnék kupont.
Akciók vannak mindenhol, de az hogy a maga a javítás legyen akciós az már sokkal ritkább. Talán emiatt kapósabb lehetne.

D. Winchester 2011.10.14. 11:05:30

@vecseilaszlo: Elolvastam a pizzás posztot. Erről az esetről eddig még nem is hallottam.
A bónuszbrigád reakciója, hogy visszafizette még így is a kupon árát felmentette őket a felelősség alól. Nyilván ez volt a céljuk is.
Gondolom, hogy nincs erőforrásuk minden kuponnál pontos háttérmunkát végezni, ez érthető is.
Viszont maga a pizzéria szerintem ezzel csak lejáratta magát, aki vásárolt kupont és ugyanígy járt nyilván nem fog többet onnan rendelni, én se tenném.
Talán ezekből az esetekből tanulhatnak a szolgáltatók, eladók.
Mivel még ez egy nagyon új műfaj Magyarországon sokat kell még formálódnia.

kuponblog · http://kuponblog.blog.hu/ 2011.10.16. 00:35:10

@vecseilaszlo:
Az az igazság, hogy lényegében ugyanarról beszélünk. Az okos vállalatok a marketingköltségen spórolnak, csak a buták esnek abba a hibába, hogy eszetlenül kínálnak ajánlatokat.

vecseilaszlo · http://vecseilaszlo.blog.hu/ 2011.10.17. 10:46:28

@D. Winchester: nagyon jó irányban gondolkozol.
A szerviznek a legoptimálisabb kupon az átvizsgálás: ezt érdemes a lehető legnagyobb kedvezménnyel adnia (pl.: 70-80-90%!) ugyanis így potenciális vevőket tud becsábítani az üzletbe. És ha már bent van a vásárló az üzletben, akkor van esély, hogy terméket eladjon neki: alkatrészeket, kiegészítőket, stb...
A 2 pizza + 2 üdítőt koncepció a fenti logika miatt nem jó megközelítés: teljesen felesleges hozzá a 2 üdítő. Esetünkben a 2 pizza lenne a 'mézesmadzag' amivel becsábítjuk a vásárlót. Rendeléskor pedig az eladónak van lehetősége növelni a kosárértéket.
A fenti 2 példa egy bizonyos vevőszerzési technika kuponok esetében.

D. Winchester 2011.10.17. 11:19:28

@vecseilaszlo: A szervizes résszel teljesen egyetértek, viszont a 2 pizza + 2 üdítővel nem teljesen.
Szerintem egy ilyen kupont olyan stratégiát követve is ki lehetne dobni, hogy egy nagyszerű ajánlat miatt olyanok is betérnek akik eddig nem tették.
Maximális elégedettség esetén akár vissza is térhetnek (bár a fenti példánál ugye pont nem ez történt) és itt jönne be a marketing csatorna amiről beszéltünk is az elején.

vecseilaszlo · http://vecseilaszlo.blog.hu/ 2011.10.17. 11:59:25

@D. Winchester: Elméletileg teljesen igazad van!
Tudjuk azonban, hogy elméletileg nincs különbség elmélet és gyakorlat között. Gyakorlatilag azonban van... :-)
Miért kuponozik egy cég? Egyáltalán nem a marketing miatt, hanem a bevétel, forgalom növelése érdekében (lásd: válság, erős piaci verseny, gazdasági környezet, stb...) Ha ehhez hozzáveszed azt, hogy idehaza a kuponozás nem teremt törzsvásárlókat(! - csak occsó legyen), akkor láthatod, hogy ebbe az egészséges gondolkodású kereskedelmi hozzáállásba nem fér bele a 2+2 akció. Bevételt kell termelni, mégpedig azonnal, mert fenn kell tartani a vállalkozást, az üzletet, fizetni kell a rezsit, dolgozókat, stb... Ezt pedig nem tudod ma Magyarországon úgy megtenni, hogy hosszú távra tervezel. Legalábbis a kuponos bizniszben. Amiről most már egyre nyilvánvalóbb, hogy az e-kereskedelem egyik speciális ága, és -véleményem szerint- rettentően túldimenzionált. (amolyan e-kereskedelmi dotkomlufi. Lásd: vecseilaszlo.blog.hu/2011/10/03/osszeomlas_szelen_a_groupon_modell) Hamarosan csökken majd ennek a kereskedelmi csatornának a népszerűsége és beáll egy természetes-egészséges szintre: lesz 2-3 komolyabb (Bp. központú) cég, mely akár önállóan is életképes marad + kb. 1-2 tucat kisebb-nagyobb oldal, mely önállóan nem, de kiegészítő bevételként kihasíthat részt ebből az üzleti szegmensből. Szintén letisztul majd az aggregátor site-ok piaca is: magmarad 1-2 komolyabb cég, ill. lesz még pár futottak még kategóriába tartozó kupongyűjtő oldal.
És hogy mi lesz a kuponozó cégekkel? Megtanulják, hogy ez sem csodafegyver. Ésszel kell használni, mert van olyan szolgáltatás amire alkalmas, és van amire nem. És -talán- egyre több cég kezdi el megtervezni és mérni/elemezni a kuponos forgalmát.

D. Winchester 2011.10.17. 12:44:16

@vecseilaszlo: Először is köszönöm a kimerítő válaszod.
Mint korábban mondtam is, érdeklődök a kuponos oldalak/ aggregátor oldalak működése, fejlődése iránt.
Azzal amit írtál teljes mértékben egyet tudok érteni, egyébként rengeteg helyen olvastam, hogy milyen hosszútávú negatív hatásai lehetnek/lesznek ezeknek az oldalaknak.
Az hogy csak a legnagyobb kuponoldalak maradnak fenn az biztos, viszont szerintem Magyarországon ez a "lecsengési" folyamat még nem most fog elkezdődni.
Úgy vélem mivel a médiából és a sajtóból is az folyik, hogy a válság vége még közel sincs itt(nem vagyok szakértő de ebben én is biztos vagyok), így az emberek ha tehetik meg fogják vásárolni ezeket a kuponokat. Ki tudja mit hoz a jövő?! Lehet egy év múlva már az 50-60-70%-os kupont se tudja majd kifizetni.

vecseilaszlo · http://vecseilaszlo.blog.hu/ 2011.10.17. 13:23:46

@D. Winchester: nagyon remélem, hogy nem jutunk idáig - már csak azért sem, mert nem tenne jót a(z kuponos)üzletnek :-)

D. Winchester 2011.10.17. 18:58:16

@vecseilaszlo: Hát én is remélem, hogy nem jutunk idáig. Viszont szerintem a vásárlószegmens szűkülni fog egyre jobban az idő múlásával.
Arra is kíváncsi vagyok, hogy a legújabb kuponbotrányok (lehet, hogy csak számomra új) mennyire viselik meg az egyes kupon-cégeket.
Ahogy nézegettem a blogokat, ez a kuponvilágos, olajsütős kupon eléggé napirenden van. Még az is értesül róla, aki esetleg életében nem vásárolt kupont és nem is nagyon figyeli ezeket az oldalakat.
süti beállítások módosítása